Tussen hamer en aambeeld

Twintig eeuwen kerkgeschiedenis in Tien Lessen

Veel discussies en tegenstellingen in de kerk (of tussen kerken) vandaag, worden gevoerd of besproken alsof het onderwerp of ‘probleem’ zich nu voor het eerst voordoet. Vaak worden dan eigen gewoonten of vormen als normatief gehanteerd, zonder Bijbelse onderbouwing of de vaak relativerende kennis van de ontstaansgeschiedenis van die gewoonten en vormen.

Kennisname en bespreking van (gebeurtenissen en personen uit) de Kerkgeschiedenis, kan ons helpen onze eigen tijd en/of strijd beter te begrijpen en waar nodig te beoordelen. Deze cursus geeft daarvoor hopelijk een eerste opzet en/of aanzet.

Het zoeken naar relevantie voor vandaag of aanknopingspunten bij discussies die vandaag (weer) spelen is daarbij leidend voor de selectie van personen, stromingen of gebeurtenissen die aan de orde komen, en verder is het de bedoeling dat er tijdens de lessen ruim tijd is voor inbreng van de cursisten zelf (discussie en reflectie).

De cursus is vooral bedoeld als een inleiding in de geschiedenis van de kerk voor wie daar graag wat meer over wil weten, of zijn of haar wat weggezakte kennis weer wat op wil halen. Het voorbereidingsmateriaal en de inhoud van de lessen is daarop afgestemd. Deelnemers met meer deskundigheid zijn echter ook van harte welkom. In de besprekingen kunnen wij namelijk heel goed van hun kennis en inzichten gebruik maken.

Cursusinformatie

Datums

6 en 20 oktober, 3 en 17 november, 1 en 15 (filmavond) december 2016;
5 en 19 januari, 2 en 16 februari, 2 maart 2017

Tijd en plaats

‘t Anker, we beginnen om 20.00 en sluiten af rond 22.00.

Inschrijving en kosten

Inschrijven kan per mail tot 15 september 2016 bij Henk de Wit – hadewit@kpnplanet.nl
De kosten zijn € 25,- per deelnemer en sluiten al het cursusmateriaal in (map + voorbereidingsmateriaal).